• Nov 28, 2025

Afl. 19 - Die ene met... Waarom carrières mislukken nog vóórdat ze begonnen zijn!

In deze aflevering van Altijd in Beta kijken we naar een ongemakkelijke waarheid: veel carrières stranden niet halverwege, maar al vóórdat ze echt begonnen zijn. Ik deel inzichten uit mijn eigen loopbaan en jarenlange ervaring in IT, en laat zien waarom ambitie zonder richting, een gebrek aan identiteit, en te weinig zichtbaarheid vaak grotere obstakels zijn dan talent of inzet. We hebben het over eigenaarschap, positionering, interne overtuigingen en het communiceren van waarde, niet als theorie, maar als praktische handvatten voor je dagelijkse werk. Want groei begint niet bij je manager, niet bij HR, en niet bij het systeem… maar bij jezelf. We zijn nooit af, we zijn altijd onderweg, altijd in beta.

Dit is een automatisch gegenereerd Podcast transcript, er staan waarschijnlijk fouten in. Hey, wat goed dat je opnieuw luistert naar een nieuwe aflevering van Altijd in Beta, de podcast. Ik heb een bewogen week achter de rug. Een aantal dingen meegemaakt die minder leuk zijn, een begrafenis bijvoorbeeld. En een aantal zaken meegemaakt die wel weer heel erg leuk zijn. Op het werk gaat het goed. Ik ben met een paar hele gave dingen bezig. Trainingen aan het bouwen, lessen aan het opnemen, video’s. Dat is allemaal weer heel erg positief. Ook hele leuke en positieve feedback gekregen op de podcast, op mijn stem. Nou, dat is altijd leuk om te horen natuurlijk, maar heel erg persoonlijk en voor iedereen zal dat weer net even anders zijn. Maar goed, het motiveert wel weer om door te gaan. Luister deze en andere afleveringen direct online:

  1. 🎙️Spotify Podcast - https://shorturl.at/5QqTX

  2. 🎙️YouTube Podcast - https://shorturl.at/Og9Be

  3. 🎙️Apple Podcast - https://shorturl.at/3Elkq

  4. 🎙️Amazon Music - https://shorturl.at/tmFUV

  5. 🎙️Castbox Podcast - https://shorturl.at/0h7up

En ik heb denk ik wel eens eerder verteld dat ik in de IT werkzaam ben. Al 25, 26 jaar, misschien zelfs al langer. Ik zou het eens precies tot op de maand nauwkeurig uit moeten rekenen. Kan ik wel eens een keertje doen. Maar ja, die wereld heeft mij een hoop geleerd, een hoop gebracht en eigenlijk alleen maar in positieve zin. Maar ik vind het ook leuk om die ervaring vanuit die wereld te gebruiken binnen deze podcast uiteraard, maar niet te technisch. Want ja, niet iedereen weet hoe een cloud werkt of wat een cloud is. Cloud computing. Misschien hoor je het nu voor het eerst, dat kan natuurlijk ook. Maar ik merk dat een heleboel van die zaken waar ik mee te maken heb tijdens alledaagse werkzaamheden ook terugkomen in het normale leven.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar cloudmigraties, cloudprojecten, dus andere nieuwe type werkplekken implementeren bij een klant. En wij doen dat natuurlijk heel erg veel vanuit Nerdio, maar daar gaan we het verder niet over hebben. Dan kun je echt een parallel trekken, bijvoorbeeld: waarom je cloudmigratie is mislukt nog voordat je hem bent begonnen of iets dergelijks. Dus ook waarom carrières mislukken nog voordat ze zijn begonnen.

Nou, daar wil ik het eigenlijk in deze aflevering van deze podcast met je over gaan hebben, die parallel. Want ik heb een boek geschreven nog niet zo heel erg lang geleden. Dat heet Cloud Mastery met nog een riedeltje erachteraan, zal ik je besparen. Daarin richt ik me niet zozeer op de techniek, maar meer op de businesskant en hoe je gebruikers meeneemt in de reis van die nieuwe werkplek nog voordat hij geïmplementeerd wordt. Dat ze feedback kunnen geven, vragen kunnen stellen, dat het bij hen ook gaat leven. Maar ook al die zaken daaromheen. Hoe je zo’n migratie voorbereidt, echt vanaf het begin, meerdere middenstukken, maar ook uiteraard het einde en dan de overdracht en heel veel zaken daaromheen. Hoe je een businesscase schrijft.

En ik heb gemerkt dat er nog veel meer parallellen inzitten naar, laten we zeggen, het echte leven. Ook investeren, ook beleggen, maar ook hoe je groeit als mens. De ambitie die je misschien wel of niet hebt, et cetera. Dus vandaag daar een voorbeeldje van, zou je kunnen zeggen.

Dus als je nou kijkt naar waarom carrières misschien al mislukt zijn nog voordat ze zijn begonnen, net zoals dat je zou kunnen zeggen: “Je cloudmigratie is al mislukt nog voordat je hem bent begonnen.” Nou, het heeft veel te maken met het niet over bepaalde zaken op de juiste manier nadenken nog voordat je begint, of dat je er überhaupt niet over nadenkt en dat wel had moeten doen. Want mensen starten vaak met ambitie of een bepaalde vorm van ambitie. En dan gaat het daarna natuurlijk ook om volharding en al dat soort andere zaken. Maar ook al is die ambitie er en blijft die ambitie daar voor langere tijd, dat wil niet per se zeggen dat je ook duidelijkheid hebt.

Want veel mensen beginnen hun loopbaan met het gevoel van ambitie, van: ik wil vooruit, ik wil meer, ik wil groeien, meer geld verdienen. Meer geld verdienen is al misschien iets specifieker, maar meestal niet de juiste drijfveer, dat kan ik je nu ook alvast vertellen. Maar wat is ‘meer’ dan precies?

Nou, wat ik al zei is dat meer geld zou het kunnen zijn, maar vaak niet de juiste reden om je ergens vol op te storten. Wil je meer invloed kunnen uitoefenen? Wil je meer verantwoordelijkheden krijgen? Kun je die ook dragen? Wil je meer vrijheid in je werk, meer vanuit huis werken? Wil je meer erkenning? Heb je het niet naar je zin, meer plezier? Ben je op zoek naar een andere werkgever? Wil je minder stress?

Want ja, als je doel een beetje vaag is, dan is de richting waar je naartoe moet bewegen dat natuurlijk ook. En dan weet je de weg eigenlijk niet. Dan kom je wel ergens, maar niet precies waar je uit had willen komen. Een beetje zoals de navigatie in je auto aanzetten zonder dat je kijkt wat je intypt. En dat je met een beetje geluk toevallig iets intypt wat bestaat. Je rijdt er domweg naartoe, je denkt hem af. Je luistert alleen maar eigenlijk, en dan kom je ergens uit. Maar ja, wil je daar eigenlijk wel zijn?

En ook mensen die soms wel weten wat ze willen doen, maar helemaal niet weten wie ze willen worden. Omdat ze simpelweg denken in de rol die ze zouden willen of nu vervullen, of bepaalde taken waar ze goed in zijn of die ze voor zich zien. Misschien wel een bepaalde functietitel, de functie aan zich. Wat het dan inhoudt, een titel die mooi staat op je LinkedIn-profiel of zoiets. In plaats van: welk talent heb ik waarmee ik vooruit zou kunnen komen? Welke energie kan ik hierin stoppen? Heb ik eigenlijk wel nagedacht over een bepaalde richting die ik op wil? Wie ben ik? Wat is mijn identiteit? En hoe past dat binnen de rol, binnen de functie, binnen het bedrijf misschien wel?

Want ja, als je gepromoot wordt maar het past niet echt bij je, ja, dat is eigenlijk een beetje zinloos. Dus, bijvoorbeeld wat ik net ook al aangaf: geld stelt niks voor als je het verdient in een omgeving waar je alleen maar doodmoe van wordt, waar je het niet naar je zin hebt. Dan kun je nog zo veel verdienen als dat je doel was, heb je dat gehaald, maar verder ben je ongelukkig. Dus ja, status zonder voldoening, daar heb je eigenlijk helemaal niks aan.

En ook als je te veel focust op vaardigheden, maar je eigenlijk een beetje vergeet dat je ook zichtbaar moet zijn binnen een organisatie. Want ja, keihard werken en dat werk is misschien ook hartstikke goed. Je bent hartstikke betrouwbaar, ze kunnen van je op aan. Als je zegt dat je iets doet, dan doe je het ook. Je vindt het leuk als je een schouderklopje krijgt, maar ja, laten we eerlijk zijn: wie vindt dat niet? Maar als het daarbij blijft is het eigenlijk niet genoeg. Je moet slimmer werken, niet harder werken. En je moet zorgen dat je zichtbaar bent. Je moet feedback vragen: hoe kun je je verbeteren? Je moet duidelijk aangeven wat je wil. Dus als je die ambitie hebt waar we net het verhaal mee begonnen, geef die ook aan en leg hem duidelijk uit. En zorg ook dat je de juiste personen daarover spreekt. Je kan het aan je collega vertellen, maar ja, dat gaat je natuurlijk niet heel erg helpen.

En zorg dat je ook met meerdere mensen een soort van relatie opbouwt, zo zou je het misschien wel kunnen noemen. Dus je moet niet per se de hardste werker zijn of worden, maar je moet gewoon zorgen dat je jezelf positioneert een beetje centraal en op een positieve manier.

Want ja, anders, dat is eigenlijk alweer een soort volgende punt zou je kunnen zeggen, geef je de regie een beetje uit handen. En daar hebben we het ook in andere podcasts over gehad als het gaat om beleggen, investeren, de overheid, om dat dan terug te pakken. Want als je gelooft van: “Ja, mijn manager gaat me wel helpen in mijn groei, of die bepaalt wel wat mijn kansen zijn, of die heeft een goed zicht op welke rol in de toekomst goed bij me past.” In combinatie met HR gaan ze praten over hoe mijn salaris er straks uitziet of iets dergelijks. Een beetje dat je het systeem het werk laat doen. Ja, maar zo werkt dat niet.

Soms werkt dat zo en dan moet je echt op de juiste plek zitten met de juiste mensen om je heen. En je kan een keer geluk hebben, maar over het algemeen moet jij die regie pakken. Jij bent de eigenaar van je carrière, je loopbaan. Jij kunt daar het meeste invloed op uitoefenen.

Want anders heb je gewoon verkeerde verwachtingen ook. Want als je je carrière, je nieuwe rol bij een bedrijf, hoe je het ook noemt, start met het idee: “Ja, als ik hard werk, dan levert dat vanzelf wel iets op. En als ik loyaal ben en altijd zeg wat ik doe en ik werk al heel erg lang hier, dan wordt dat vanzelf wel beloond op een bepaalde manier met een salarisverhoging of een rol met meer verantwoordelijkheid of weet ik veel wat.” Zonder dat je dat aangeeft weten zij dat niet.

En ervaring betekent niet automatisch groei, meer verantwoordelijkheden. Want dat gaat echt niet gebeuren op die manier, althans meestal niet. Want als je ervan uitgaat dat dat voldoende is: nou, ik heb al zo vaak gezien binnen verschillende organisaties dat het niet op die manier werkt. Je moet voor jezelf opkomen. Doe dat gewoon. Doe het netjes, doe het vriendelijk, en zorg dat je de juiste mensen spreekt. Maar doe het wel. En doe het vooral onderbouwd. Leg uit waarom je iets wil of waarom je iets zou willen veranderen of waarom jij denkt dat je beter past in een andere functie, in een andere rol dan persoon X, Y of Z. Als dat überhaupt al het geval is natuurlijk. Dat soort dingen.

Dat heeft allemaal te maken met wie je kent, met de manier waarop je communiceert, de timing ook. Wanneer zeg je iets over een bepaald onderwerp en tegen wie zeg je dat? Hoe zichtbaar ben je binnen de organisatie als je goed werk hebt geleverd? Het is net alsof je een heel mooi product maakt, maar als niemand het ziet, als de marketing ruk is… en zo geldt het ook voor jezelf. Je moet jezelf goed vermarkten. Anders koopt niemand het, en anders ziet niemand jou. En kom je misschien wel vooruit, maar meestal in de verkeerde richting.

Ik zal niet zeggen dat het iets is wat je per se moet doen, want je kan misschien wel hartstikke introvert zijn, heel erg tevreden met waar je zit en waar je bent. Want dit verhaal is ook veel meer bedoeld voor de mensen die wel een stapje willen maken, een stapje extra willen maken, laat ik het zo zeggen. Het gaat erom wat jij brengt. Dus niet alleen maar wat je kunt, maar mensen moeten ook weten dat je het kunt. Misschien zeg ik het zo wel op de beste manier.

En wat mensen ook vergeten: om ergens te komen, gewoon in het algemeen, en dit kun je ook doortrekken als het gaat om beleggen, investeren—je moet eerst weten waar je nu bent. Dus je kunt niet vooruit, je kunt niet groeien als je niet weet waar je nu staat. Wie je bent, hoe je dingen doet, positief en negatief. En dat gaat om eerlijkheid tegenover jezelf, de juiste vragen stellen.

Iedereen weet wel: wat zijn mijn sterke en zwakke punten, eigenschappen? Dat zijn van die vragen die je ook voorgeschoteld krijgt of die je overal kunt vinden als je bijvoorbeeld een sollicitatie hebt. En dat zou ook kunnen zijn als je solliciteert op die hogere functie bijvoorbeeld. Maar ja, waar word jij moe van? Waar word jij blij van? Waar krijg jij energie van? Als je dat allemaal duidelijk kunt definiëren, dan kom je al een heel stuk verder mee. Of misschien heb je een idee, zeker als het gaat om vooruitkomen binnen dezelfde organisatie: wie denkt op een bepaalde manier over mij, positief en negatief? Dus je reputatie, misschien is dat wel een beter woord. Hoe kom ik over? En moet ik daar misschien iets in verbeteren of heb ik dat juist wel goed gedaan en kan ik daar nu gebruik van maken?

Nou, ik heb het net al gezegd: zaken onderbouwen. Maar hoe doe je dat op een duidelijke manier? Denk je van jezelf dat je dat goed kunt of goed hebt gedaan in het verleden? Als je niet die vragen stelt op die manier, of dat soort vragen, in plaats van alleen maar sterke en zwakke punten, dan mis je belangrijke inzichten.

Nou, en één van de grootste misschien wel: je moet in jezelf geloven. Want “ik ben niet goed genoeg” of “ik ben geen leider” of “iemand anders is beter opgeleid of slimmer” of “hij of zij heeft altijd het hoogste woord en de baas knikt altijd lekker mee, is daarvan onder de indruk.” “Ik voel me meer op de achtergrond.” En al dat soort ervaringen helpen dan natuurlijk zeker niet mee om dat beter te maken. Maar je moet echt stoppen met dat soort vormen van zelfsabotage en in jezelf geloven.

En een manier vinden voor jezelf: affirmatie of weet ik veel. Verzin iets, doe iets om het te stoppen als je van binnen voelt dat dat gebeurt. Want het zijn vaak van die stemmetjes, lastig uit te leggen, maar iedereen weet wat ik bedoel. Want als je dit hebt, dan hoor je dat van binnen of dan voel je dat van binnen. Het is ook een onderbuikgevoel. Het zijn kriebels, vlinders in je buik of nou ja, bij iedereen zal het misschien ook weer net anders zijn. Maar als je dit hoort en je hoort het ook echt, dan weet je wat ik bedoel. Je moet daarmee stoppen. Je moet een manier vinden om in jezelf te geloven.

Want ja, iedereen kan vooruitkomen, iedereen kan veranderen, iedereen kan leren. Je moet echt stoppen met zelfsabotage. Heel belangrijk. Want kijk maar naar topsporters. Iedereen weet, en dat is ook heel vaak op het journaal geweest of Studio Sport of weet ik veel waar je het gezien hebt, maar je kent wel die clips van dat sporters uitleggen hoe ze visualiseren dat ze die gouden medaille wel gingen winnen. Het komt erop neer: die sporter die denkt dat hij niet kan winnen, wint ook niet. Nooit. En dat geldt ook voor jou. Jij moet geloven dat je daar kunt komen. Waar het dan ook is waar je uit wilt komen natuurlijk.

Nou, en dat zijn wat mij betreft een aantal punten. Ik heb ze niet geteld. Een beetje een, nou het is niet echt een los verhaal denk ik, er zat wel een soort volgorde in, een soort overgang hier en daar. Maar dat zijn denk ik een aantal van de belangrijkste zaken waarom de titel “je carrière mislukt nog voordat hij begon” misschien een beetje hard is, misschien een beetje klikbait, zo zou je het ook nog kunnen noemen. Maar ja, het dekt denk ik wel de lading.

Want als je echt ambitieus bent, je wilt echt verder komen, je hebt echt plannen met jezelf, dan zijn dit gewoon zaken waar je aan moet denken, waar je aan moet werken. Heel erg eerlijk tegen jezelf kunnen zijn. Heeft bij mij ook lang geduurd. Begin 30 begon dat pas. Eerlijke vragen durven stellen, jezelf aankijken in de spiegel. Want anders kom je op een soort plateau en dan kom je daar niet voorbij. Dat is gewoon hoe het werkt.

Dus het mislukt omdat, ik had wat aantekeningen gemaakt, je doel onduidelijk is. Of wat is het dan wat je wil gaan doen? Dat weet je misschien wel, maar wie wil je worden? Dat je daar helemaal niet over nagedacht hebt. De regie uit handen geven—die moet je terugpakken. Je moet zorgen dat je zichtbaar bent, maar ook blijft. Geloof me, dat is echt heel erg belangrijk. Ik heb dit zelf heel vaak meegemaakt. Verwachtingen moet je managen, maar je moet ook vooral duidelijk zijn. Dus beide partijen moeten begrijpen wat er gevraagd wordt, wat er gezegd wordt, waar we naartoe gaan, waar we naartoe willen enzovoorts. En interne overtuigingen, die blokkade, zelfsabotage, daar moet je vanaf. Veel manieren bestaan daarvoor. Ga ernaar op zoek, praat met iemand, Google, ChatGPT, doe wat je moet doen. Maar dat is ook echt een hele belangrijke. En reflectie: waar ben je nu? Dat moet je weten om ergens anders naartoe te kunnen gaan.

En dat geldt voor je navigatie, dat geldt voor beleggen, dat geldt voor investeren, dat geldt voor groei, dat geldt voor je carrière, waar we het nu over hebben. Maar goed, het is eigenlijk allemaal goed nieuws, want het is allemaal te doen. Het is allemaal te veranderen. Het is allemaal te beïnvloeden. Dus doe hier hopelijk je voordeel mee.

Nou, zoals altijd: dank jullie wel voor het luisteren. Ik vond het leuk om ook weer eens een keer over iets anders te praten dan alleen maar investeren en beleggen. Hoewel dit ook een soort van investeren is, maar dan op een andere manier: in jezelf. En we gaan nu gewoon wat meer de onderwerpen mixen, want ik denk dat dit ook een hoop mensen vooruit kan helpen. En soms moet je gewoon iets horen wat je al weet en is dat de kickstart voor verandering. Want zo werkt het ook vaak. Of werkt het motiverend? Werkt het inspirerend? Weet ik veel. Maar ik hoop dat je er op een of andere manier iets aan hebt.

Nou, deel de podcast met anderen. Geef me even die vijf sterren. Volg de podcast, want er komt nog heel veel meer moois aan. En nogmaals bedankt. Ik zie jullie weer in een volgende aflevering. Tot snel.

Zo, dat was hem alweer. Onwijs bedankt voor het luisteren. En mocht je dit nou interessant vinden, mag ik je dan vragen om het me te laten weten in de comments. Deel de podcast met anderen en geef me AUB een vijfsterrenbeoordeling. Dat helpt mij weer om meer mensen te bereiken en dus ook om meer mensen te helpen. Dankjewel en tot de volgende keer.

0 comments

Sign upor login to leave a comment